Rencana

Debat DAP-MCA – Bahagian II

(Nota editor: Dalam bahagian pertama, debat di antara Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berjalan lancar dengan hujah masing-masing. Bagaimana pun, dalam sesi soal jawab, pihak penganjur lebih banyak memberi peluang kepada para penyokong MCA yang nampaknya lebih ghairah untuk menuding jari terhadap Guan Eng daripada ikhlas mencari penyelesaian)

Sesi soal jawab bersama hadirin

  1. Adakah anda bersetuju dengan sistem pendidikan satu aliran atau sistem pendidikan dwi-aliran yang termasuk pendidikan vernakular dan macam mana anda akan mempromosikan agenda tersebut?
  2. Tadi Ketua Menteri (Lim Guan Eng) bercakap dengan ghairah, tapi saya rasa kamu (Guan Eng) hanya memberi janji kosong. Kamu kata hendak memansuhkah tol seluruh negara, tetapi yang paling asas Jambatan Pulau Pinang masih  dikutip tol. Saya masih ingat masa itu kamu cakap, jika kamu menang Bagan, Raja Uda, Bagan Dalam dan Perai, kamu akan memansuhkan tol yang paling kecil di Sungai Nyiur. Tetapi rasanya sekarang masih dikutip tol di sana, sebab itu kamu hanya syok sendiri, janji kosong, tipu rakyat!.
  3. Kawan tadi tidak faham, kalau PR menang kuasa di kerajaan pusat, semestinya tol boleh dimansuh. Saya ingin bertanya kepada Presiden Chua, jika anda kata DAP harus bertanding di kawasan UMNO kerana mengutuk UMNO, tidak haruskah MCA bertanding di kawasan PAS kerana MCA sering mengutuk PAS? Kedua, jika MCA mengutuk polisi PAS yang kononnya ekstrem, kenapa pula Jabatan Hal-Elwal Islam di Jabatan Perdana Menteri menahan Muslim yang meraikan Hari Valentine? Sila jawab.
  4. Tadi YAB Lim cakap BN mempelajari daripada PR untuk bagi wang kepada rakyat, ini bermaksud BN sudah bermula mempelajari apa yang baik. Saya nak YAB Lim jawab, Perdana Menteri Najib sudah berhasrat memansuhkan 30 peratus kuota Bumiputera, kenapa PAS pula yang menentang? (Nota editor: PM Najib tidak pernah membuat kenyataan sedemikian)
  5. Dalam negara kita yang pelbagai kaum, bagaimanakan sistem dua parti boleh mencegah pelaksanaan Negara Islam Teokratik? YAB Lim sila jawab secara terus.
  6. Saya dari Kedah. Kami di Kedah dibuli teruk oleh PAS. Saya hendak tanya YAB Lim, dulu kamu minta kami undi PAS, kenapa apabila PAS membuli kami orang Cina, kamu tidak termuncul-muncul? Kedua, YAB Lim cakap hendak membanteras rasuah, kenapa kerajaan Kedah belajar dari kerajaan lepas, malah bukan sahaja ambil 10 peratus, tetapi 30 peratus (komisen)?
  7. Saya hairan YAB Lim asyik cakap tentang ketelusan, tetapi kenapa dalam isu “Tailor-gate” di Perak, kenapa DAP tidak sabar-sabar dengan pelbagai aksi sedangkan SPRM masih menyiasat. Adakah kamu sedang melindungi sesetengah orang? Kedua, DAP yang asyik cakap mendahulukan rakyat, kenapa di Perak ketika BN hendak memberi tanah kepada rakyat, kenapa kamu bantah?

Jawapan – Lim Guan Eng

Tadi (yang tanya itu) Exco Perak Ma Han Soon kan? Saya rasa kita semua tahu waktu PR menjadi kerajaan di Perak, PR lah yang mula memberi tanah kepada sekolah, dan juga memberi pajakan tanah kekal kepada penduduk kampong baru dan penduduk miskin. Tetapi sejak BN menjadi kerajaan, ini sudah ditamatkan. Sebab itu, saya berasa anda tidak layak untuk mempersoalkan sesiapa lagi.

Tentang soalan bahawa kerajaan Pulau Pinang bagi janji kosong, saya nak menekankan bahawa kami sudah menunaikan semua janji sewaktu pilihan raya. Tentang kenapa tol Sungai Nyiur tidak dimansuhkan, para hadirin harus ingat bahawa itu kuasa kerajaan pusat (UMNO-BN). Kami belum mengambil kuasa kerajaan pusat, jadi sabarlah… Bila kami mengambil kuasa kerajaan pusat, sudah tentu kami akan memansuhnya, termasuk Lebuhraya Utara-Selatan dan Jambatan Pulau Pinang. Tetapi, walau pun belum dimansuhkan tol, kami sudah membina satu jalan untuk memintas tol itu. Jadi samalah, tidak perlu membayar tol dengan sia-sia.

Kejayaan Pulau Pinang, saya percaya ia boleh dilihat. Selepas 308, semua orang boleh terlihat, tersentuh dan terasa perubahan. Di Semenajung Malaysia, papan tanda berbahasa Cina yang pertama didirikan di Pulau Pinang. Papan tanda berbahasa Tamil yang pertama di Malaysia juga ada di Pulau Pinang. Pulau Pinang pertama kali mendirikan papan tanda berbahasa Arab, juga kerana kejayaan kerajaan PR.

Kejayaan Pulau Pinang dalam membanteras rasuah pun yang paling terserlah, sehingga kami dapat pujian Transparency International. Kalau ada orang yang bersalah, kami tidak akan melepaskannya begitu sahaja, tetapi Pulau Pinang rasuah sifar adalah satu fakta yang diakui oleh organisasi dunia. Tak makan duit itu memang tak makan duit. Terima kasih.

Jawapan – Chua Soi Lek

Kalau dilihat, ketika itu banyak orang Cina memberi sokongan kepada PR kerana ingin mendapat agihan yang lebih sama rata, tetapi, sehingga hari ini, kerajaan Pulau Pinang dan Selangor tidak pernah lagi memberi satu tanah pun kepada sekolah Cina. Tak ada. Kebanyakan pengumuman hanya untuk telinga sendiri dan syok sendiri. Ini adalah putar-belit politik (spinning). Ketika saya berada dalam satu dialog di Sungai Petani, seorang pemuda memberitahu saya, “peruntukan kami perlu diberi 30 peratus komisen kepada seorang wakil EXCO kerajaan”, saya kata, jangan merepek. Saya ingat hanya BN sahaja (yang minta komisen). Dia kata, bukan, ini kerajaan negeri Pakatan Rakyat. RM450 tidak dapat tender, RM600 yang dapat.

Selain itu, Ketua Menteri kita ini tadi mengelirukan. Dulu PR di Perak cakap hendak memberi tanah kepada sekolah swasta Cina, yang itu juga cakap untuk syok sendiri sahaja. Hanya lepas BN ambil kuasa baru kami sedari bahawa PR ini tidak ada buat susulan, akhirnya BN yang kena berusaha dan membolehkan 9 buah sekolah swasta Cina sekarang mempunyai 2,500 ekar tanah. Cakap nak mansuhkan tol, semua orang tepuk tangan. Tetapi satu tol Sungai Nyiur di Pulau Pinang pun tidak dapat dibuat, macam mana nak buat seluruh negara?

Soalan Lim Guan Eng kepada Chua Soi Lek

Saya ingin bertanya kepada Dr Chua tentang skandal PKFZ yang melibatkan 13.1billion. Ini bukan pertama kali kita nampak pemimpin MCA. Sejak skandal koperasi sehingga sekarang, sering ada pemimpin MCA yang bertarap presiden yang terlibat. Apakah perubahan MCA sekarang? Lagi pun, kenapa hanya presiden MCA yang didakwa, tetapi tidak ada satu pemimpin UMNO pun yang didakwa. Adakah pemimpin UMNO ada imuniti? Bolehkah MCA terima bahawa tidak ada satu pemimpin UMNO yang didakwa?

Jawapan Chua Soi Lek kepada Lim Guan Eng

Dari pertanyaan YAB Lim, kita boleh lihat kenyataan beliau yang berbau perkauman. Dia tanya, kenapa hanya orang Cina didakwa, tidak ada orang Melayu yang didakwa? Kita semestinya menyokong kempen anti-rasuah, oleh itu anda boleh lihat apabila pemimpin parti MCA didakwa dalam mahkamah, kita tidak mengadakan tunjuk perasaan seperti sesetengah orang. Ini kerana kita berpendapat bahawa sistem kehakiman itu adil. Kita ada keyakinan, oleh itu kita tidak perlu tunjuk perasaan untuk membuktikan pemimpin kita tidak bersalah, saya berasa itu perbuatan yang tidak betul.

PKFZ sudah disiasat dengan menyeluruh, saya percaya ada lagi yang akan diumumkan. Saya bukan pihak yang terlibat, lagi pun kes ini disiasat oleh mahkamah, tidak sesuai bagi saya berkata banyak kerana ini sub-judice. Tetapi, janganlah risau tentang rasuah. Kita sememangnya anti-rasuah.

Tetapi para hadirin harus faham. PR, 3 tahun setengah, MCA, 63 tahun. Kalau satu orang hidup sehingga 63 tahun, boleh membuat banyak perkara yang baik dan juga yang buruk, tetapi yang berumur 3 tahun setengah itu tidak ada banyak peluang untuk buat baik atau buruk. Tetapi hanya 3 tahun setengah sudah boleh nampak perkara rasuah semakin berlaku. Kalau bagi mereka 60 tahun lagi, aiyo, kita tidak dapat tangani mereka pada masa itu.

Soalan Chua Soi Lek kepada Lim Guan Eng

Kita dengar polisi yang populis, beri RM100, mansuh ini mansuh itu, adakan anda boleh memberitahu pada platform ini apakah model pembangunan masyarakat dan ekonomi Pakatan Rakyat supaya Malaysia boleh keluar dari situasi berpendapatan rendah dan mencapai pendapatan tinggi, termasuk menunaikan janji-janji dalam Buku Jingga?

Jawapan Lim Guan Eng kepada Chua Soi Lek

Saya rasa ini perbezaan antara saya dengan President Chua, dia tidak risau kepada isu rasuah, saya pula risau sangat tentang isu rasuah. Kita perlu ada satu rangka untuk mengurus hal elwal negara untuk tengok macam mana membawa pembangunan ekonomi. Saya ingin mengambil model Pulau Pinang sebagai contoh, saya menggunakan prinsip ‘empat ringgit dapat satu ribu’, iaitu melalui pengurusan kewangan memastikan tiap-tiap tahun ada menguntung dan ada lebihan.

Apa maksud pengurusan wang ‘empat ringgit dapat satu ribu’? Maksud itu ‘duit, duit, duit dan duit’. Apa itu ‘duit, duit, duit, duit’? Maksudnya ‘duit dapat duit, duit untung duit, duit lahir duit, duit jimat duit’.

Duit dapat duit, maksudnya menjadikan sektor swasta rakan perkongsian untuk menjalankan program rakyat, macam itulah kami dapat kurangkan penggunaan wang kerajaan.

Duit untung duit, maksudnya menggunakan tender terbuka untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

Duit lahir duit, maksudnya menggunakan daya inovasi dan kreatif untuk menjimatkan wang.

Duit jimat duit… Itu mudah sahaja, tidak makan duit maka boleh jimat duit lah.

Oleh itu, dalam empat tahun ini, prinsip ‘empat ringgit dapat satu ribu’, ‘duit, duit, duit, duit’ inilah yang membolehkan kerajaan Pulau Pinang tiap-tiap tahun boleh untung duit, selepas itu beri balik kepada rakyat melalui Skim Warga Emas RM100 setiap tahun, yang meninggal dunia keluarga dapat RM1000, malah lahir bayi pun ada RM200.

Semasa Barisan Nasional memerintah Pulau Pinang, satu sen pun tak beri, tetapi dengan prinsip ‘empat ringgit dapat satu ribu’ ini, kami memberi manfaat kepada orang Pulau Pinang, ini sebenarnya manfaat anti-rasuah! Di samping itu, di Malaysia, saya percaya jika kita boleh membanteras rasuah, dan bukan makin banteras makin rasuah, kita boleh menjimatkan banyak wang dan memberi balik kepada rakyat jelata. Inilah janji kami, Pulau Pinang adalah bukti yang terbaik! Jikalau kita berani membanteras rasuah, kita tentu akan dapat wang. Terima kasih.

Ikuti sambungannya di bahagian ketiga dan terakhir

(Bahagian Pertama di sini)