Berita

Perlantikan Najib sebagai menteri wanita satu pengkhianatan agenda wanita

KUALA LUMPUR, 9 APRIL – Meskipun perlantikan Datuk Seri Najib  Razak sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat merupakan langkah yang memperlihat bahawa lelaki juga boleh mengetuai gerakan agenda memperkasakan wanita, ia dilihat sebagai satu langkah yang amat mengecewakan.

Pengerusi Wanita Kebangsaan DAP Chong Eng semalam berkata, “Kita amat kecewa atas dua sebab. Pertamanya Kementerian Wanita telah ditubuhkan setelah bertahun-tahun Wanita DAP berkempen untuk memberi tekanan kepada Kerajaan Persekutuan untuk menaiktaraf Pejabat Hal Ehwal Wanita di bawah Jabatan Perdana Menteri kepada sebuah kementerian penuh.

10 tahun selepas Deklarasi Tanjong barulah sebuah Kementerian Hal Ehwal Wanita ditubuhkan pada 2001. Hari ini Perdana Menteri ingin mengepalai kementerian ini dan saya amat bimbang bahawa kita ke belakang 10 tahun dengan langkah ini.”

“Kedua, kita amat kecewa kerana Najib sendiri menafikan pemimpin wanita dalam kerajaan kerana dalam kabinet hanya ada 2 jawatan sahaja [untuk menteri wanita] dan Najib mengambil salah satu daripadanya.”

Menurut Chong Eng lagi, dalam tempoh pemerintahan Najib, beliau hanya mempunyai 2 wanita sahaja di kalangan 30 Menteri dan langkah beliau mengambil alih jawatan berkenaan menyebabkan tinggal hanya seorang saja menteri wanita dalam kabinetnya.

“Apakah Barisan Nasional kekurangan pemimpin wanita yang berkualiti untuk jawatan tersebut? Ataupun Najib tidak sensitif kepada wanita dan menafikan hak mereka untuk mendapat peluang untuk memegang jawatan tersebut?”

Beliau juga berkata bahawa kini Najib sedang memegang 2 portfolio iaitu sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dan bertanya sama ada beliau mampu memikul tanggungjawab tambahan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

“Ini hanya menunjukkan betapa tidak seriusnya Barisan Nasional terhadap pemerkasaan wanita pada masa kita menyaksikan bahawa tiada kemajuan dalam soal kesaksamaan jantina,” ujar beliau lagi.roketkini.com