Budaya

Animal Farm

Bab 1 (bahagian kedua)

“Dan ingat, Kawan-kawan, jangan sesekali biarkan tekad kalian pudar. Jangan biarkan ada hujah yang dapat menyesatkan kalian. Jangan dengar ketika mereka mendakwa bahawa manusia dan binatang memiliki kepentingan yang sama, bahawa kemakmuran bagi satu pihak adalah juga kemakmuran bagi satu pihak yang lainnya. Itu semua bohong. Munusia tidak mengabdi kepada kepentingan makhluk lain selain dirinya sendiri. Dan di antara kita para binatang, ciptakan kesatuan yang utuh seutuh-utuhnya. Kuatkan persaudaraan dalam perjuangan. Semua manusia adalah musuh. Semua binatang adalah kawan.”

Tiba-tiba suasana jadi kecoh. Ketika Major berbicara, empat tikus besar merangkak keluar dari lubang mereka dan duduk bersila untuk mendengar pidato Major. Para anjing cepat mencium kehadiran mereka. Mujur tikus-tikus itu pantas menyelinap semula ke lubang mereka untuk menyelamatkan diri. Major mengangkat tapaknya menyuruh mereka semua diam.

“Kawan-kawan,” katanya, “ada satu hal yang benar-benar mesti kita sepakati. Binatang-binatang liar, seperti tikus dan kelinci – apakah mereka teman kita atau musuh kita? Mari kita tetapkan menerusi pungutan suara. Aku ajukan pertanyaan ini sekarang; Apakah tikus-tikus itu kawan atau lawan kita?

Pungutan suara dibuat saat itu juga dan disepakati oleh hampir semua binatang bahawa tikus adalah kawan mereka. Hanya empat suara penolakan, ketiga-tiga anjing dan kucing (setelah itu terbongkar bahawa kucing telah mengundi dua kali). Lanjut Major; “Hanya tinggal sedikit lagi saja yang harus aku katakan. Aku cuma mahu mengulangi, selalulah ingat akan kewajipan kalian untuk membencimanusia dan segala tingkah lakunya.

Setiap sesuatu yang berjalan di atas empat kaki, atau yang memiliki sayap, adalah kawan. Dan perlu diingat pula bahawa dalam perjuangan melawan manusia, jangan sampai kita meniru mereka. Bahkan, sekalipun kalian telah menakluk mereka, jangan sesekali meniru sifat buruk manusia. Jangan ada seekor pun binatang yang mahu tinggal di dalam rumah, atau tidur di atas katil, atau memakai pakaian dan minum alkohol, atau merokok, menyentuh wang, atau melibatkan diri dalam perdagangan.

Semua tabiat manusia adalah buruk. Dan, paling penting, jangan ada seekor pun binatang menzalimi sesama sendiri. Lemah atau kuat, pintar ataupun biasa-biasa saja, kita semua adalah saudara. Jangan ada satu binatang pun saling berbunuhan. Semua binatang adalah sedarjat.

“Dan sekarang, kawan-kawan, akan aku ceritakan mimpi aku semalam kepada kalian. Aku tak mampu menggambarkan mimpi itu dengan jelas kepada kalian. Mimpi itu mengenai keadaan dunia di masa depan, ketika manusia telah lenyap. Tetapi mimpi itu mengingatkanku akan hal yang telah lama aku lupakan. Bertahun-tahun yang lalu, ketika aku masih seekor babi kecil, ibuku dan babi betina lainnya biasa menyanyikan sebuah lagu lama yang hanya mereka kenal dari iramanya dan tiga kata pertama. Aku pun telah mengenal irama itu di masa kecilku, tetapi ia telah lama sekali menghilang daripada ingatanku. Semalam, entah dengan cara yang bagaimana, hal itu datang kembali ke ingatanku melalui mimpi. Dan terlebih lagi, kata-kata dalam lagu itu juga datang kembali – kata-kata yang, aku yakin sekali, telah dinyanyikan oleh binatang di masa lalu dan telah hilang daripada ingatan generasi-generasi sesudahnya.

Akan aku nyanyikan lagu itu sekarang, kawan-kawan. Aku sudah tua dan suaraku telah parau, tetapi nanti sebaik saja nanti aku selesai mengajarkan iramanya, kalian akan dapat menyanyikannya sendiri dengan lebih baik. Lagu ini judulnya ‘Binatang Inggeris’.”

Si Major tua berdehem dan mulai bernyanyi. Seperti yang telah ia katakan, suaranya memang parau, akan tetapi ia bernyanyi cukup bagus dan irama lagunya menaikkan semangat. Lagunya seakan-akan di antara lagu ‘Clementine’ dan ‘La Cucuracha’. Syairnya :

Binatang Inggeris, binatang Ireland,
Binatang dari tiap negeri dan iklim,
Dengar khabar gembiraku,
Tentang masa depan yang gemilang.

Cepat atau lambat harinya ‘kan tiba,
Manusia penindas akan digulingkan,
Dan tanah Inggeris yang subur,
Hanya diinjak oleh binatang saja.

Cincin besi ‘kan lenyap dari hidung kita,
Begitu juga pelana di belakang kita,
Kekang dan pacu akan berkarat selamanya,
Rotan yang kejam tak akan lagi menyebat.

Makmur sejahtera tak terbayangkan,
Gandum dan barli, oat dan jerami,
Semanggi, kekacang dan keledek,
Akan menjadi milik kita sepenuhnya.

Cahaya ‘kan menyinari tanah Inggeris,
Air akan menjadi lebih jernih,
Angin ‘kan menghembuskan lebih segar,
Di hari yang ‘kan membebaskan kita.

Untuk mencapai hari itu kita semua mesti berusaha,
Walau kita mati sebelum ia menjelang,
Lembu dan kuda, angsa dan ayam belanda,
Atas nama kebebasan kita membanting tulang.

Binatang Inggeris, Bintang Ireland,
Binatang dari tiap negeri dan iklim,
Dengar baik-baik dan sebarkan khabarku,
Akan masa depan yang gemilang.

Lantunan lagu itu membuatkan semua binatang luar biasa riang. Belum pun sempat Major menghabiskan lagu itu, mereka telah pun mampu menyanyikannya sendiri. Bahkan yang paling bodoh di kalangan mereka pun telah mampu menghafal iramanya dan beberapa patah kata, manakala binatang-binatang yang pintar, seperti babi dan anjing, telah menghafal keseluruhan lagu dalam hanya beberapa minit.

Kemudian setelah beberapa kali mencuba, seluruh ladang itu tenggelam dalam lagu ‘Binatang Inggeris’, dalam satu irama yang menakjubkan. Para lembu mengemoh, anjing menyalak, biri-biri mengembek, kuda meringkik, itik berkwek-kwek. Mereka amat menyukai lagu itu sehingga mereka menyanyikannya berturut-turut hingga lima kali, dan jika tidak kerana diganggu mungkin mereka telah menyanyikannya.

Sayangnya, suasana bising itu membangunkan Tuan Jones yang segera melompat dari tempat tidurnya. Dia menyangka ada serigala di halaman. Ia menyambar senapang yang biasanya diletakkan di sudut bilik dan melepaskan enam tembakan ke dalam gelap malam. Peluru-pelurunya menancap di dinding gudang dan mesyuarat para binatang itu pun segera bubar. Semua binatang berhamburan ke tempat tidur masing-masing. Burung-burung melompat masuk ke atas tenggeran, binatang-binatang lain bersarang dalam jerami dan seisi ladang pun segera terlelap. roketkini.com